Körtider (lämna tomma för beräkning)
Axelorientering
Det finns flera sätt att utföra beräkningar här. Om du matar in tider så kan du få förslag på hjuldiameter och utväxling. Lämnar du tiderna tomma och väljer en hjuldiameter, utväxling samt en motor så kan kalkylen beräkna körtiderna.
Tänk på att du skall göra en beräkning för den snabbast önskvärda förflyttningen för att utväxling och hjuldiameter skall beräknas rätt.
Längst ner i kalkylen kan du välja om du vill ha en sammanställd rapport eller om du vill se resultatet här i formuläret.
Om du inte vet remmens tröghetsmoment:
Om du specificerat körtider så kan du utelämna hjuldiameter och utväxling och få den beräknade. De beräknas då utifrån max-varvtal för remhjul och motor. Dessa hittar du under avancerade inställingar, samt under motor-data.
Tänk på att tröghetsmomenten är kritiska för att accelerationstid och körtid skall beräknas korrekt.
Om du lämnar fälten för avancerade inställnignar tomma så använder kalkylen förvalda värden, t.ex. 10mm tjocklek på remhjulet. Densiteten sätts till 7,85g/cm3 samt maxvarvtal till 3000rpm.
Här intill kan du välja en motor ur listan, eller mata in momentkonstant, maxvarvtal samt körström. Tänk på att om ingen motor valts och inga parametrar angivits här så räknar kalkylen med 3000rpm som nominellt varvtal för motorn.
Vill du få körtiderna beräknade så krävs momentkonstant, körström samt maxvarvtal. Tänk på att du kan ange körströmmen för toppmoment här, om du vill kunna utnyttja motorns toppmoment under accelerationen.
Här kan du specificera antingen en befintlig pulsgivare eller en önskad linjärupplösning. Quadratur är förvalt eftersom flertalet avancerade styrnignar gör 4 mätningar per encoder-linje vilket gör att den faktiska upplösningen är 4 gångar högre än pulsgivarens antal linjer.